Egészséges étrend piramis

Hiába vagyunk például mindig jókedvűek és járunk el hetente többször sportolni, a közben nem figyelünk oda a helyes táplálkozásra és cukros üdítővel, felesleges szénhidrátokkal és vegyszerekkel kezelt illetve veszélyes tartósítószerekkel teletömött készételeket fogyasztunk.

Az elmúlt évtizedek során számos táplálkozási piramis látott napvilágot. Amikor iskolába jártam még teljesen máshogy nézett ki a piramis, illetve az egyes élelmiszercsoportok más-más lépcsőfokon helyezkedtek el. Ez a modell a német "fittnesz-pápától" Dr. Ulrich Strunztól származik.

Ételpiramis – Wikipédia

Egészséges étkezés, mozgás és pozitív gondolkodás Ez a három elem közösen egészséges étrend piramis meg egészségünket. Ha a háromból egy is hibádzik, hozzuk rendbe minél előbb.

A kép egy emlékeztető a vizuális típusoknak. Azoknak, akik inkább szeretik a színes képeket, mint a hosszú fekete-fehér betűkkel tömött sorokat. Ez nem más, mint a genetikailag helyes étkezésünk színes képen szemléltetve.

A nyomtatható verziót a cikk végén a forrásoknál megtalálhatod. A piramis megmutatja, hogy miből mennyit kellene fogyasztanod.

Navigációs menü

A legalsó szinten nem táplálékot, találsz, hanem a mozgást! A sportot. Futás, úszás, biciklizés, vagy bármi, ami hozzád illik és szereted csinálni, a lényeg, hogy csináld, méghozzá rendszeresen.

Minden nap. Ha ez az alap nincs meg, akkor a piramis felsőbb lépcsőfokai nem állnak szilárd alapokon. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a zöldségek mennyire fontosak! A piramis alsó fokán lévő élelmiszerek kellene, hogy képezzék a szervezetünkbe bevitt élelmiszerek sőt Dr. Az apró-betűs, ám ugyanolyan fontos információ pedig a következő: a rizs és a krumpli a magas szénhidrát-tartalmuk miatt nem ide tartoznak!

Tartalomjegyzék

Ahogyan a képen is látható, a mindenki által prodietix árak zöldségek mellett elsődleges élelmiszerek közé kellene hogy tartozzanak a magvak mogyoró, dió, mandula, és még sorolhatnám - ki mit szeretilletve fogyasszuk bátran az olivaolajat, lenmagolajat, tökmagolajat stb.

Gondoljuk csak végig mit ettünk az elmúlt két-három napban. És akkor még nem beszéltem a reggeli lekváros kifliről, vagy az esti melegszendvicsről. A zöldségek - lehetőség szerint kalóriadeficit fogyáshoz és minél frissebben fogyasztva - kell hogy képezzék táplálkozásunk alapját.

egészséges étrend piramis

Nehezen kivitelezhető? Nem hinném. Csak akarni kell. Aki komolyan szeretne egészségesen élni vagy ahogy mostanában szokták mondani "életmódot váltani"meg fogja találni a módját, hogy szakítson a régi egészségtelen hagyományokkal.

Az első lépés a változás útján lehetne például a zöld turmixok fogyasztása. A következő bejegyzésemben megmutatom, hogy hogyan készítsük el ezeket. Hasonlóan jó döntés a csíráztatás. Csupán vízre és az egyszerűen tárolható, pár száz Forintért megvásárolható magokra van szükségünk.

A helyes táplálkozás alapjai

Pár nap elteltével vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, nagy mennyiségű élő enzimet és aktív antioxidánsokat tartalmazó növénykéket fogyaszthatunk. Hogyan vágj neki? Ebből a bejegyzésből megtudhatod. Fehérje A piramis következő fokán a fehérjéket találjuk. Hogy milyen formában fogyasztjuk, az lényegében mindegy. A legideálisabb választás természetesen a hal, az Omega 3 zsírsavak miatt.

egészséges étrend piramis

Aki nem szereti a halat egészséges étrend piramis mint én - annak maradnak az Omega3 zsírsavat tartalmazó étrendkiegészítők. Konkrétan így kellene elképzelni a fehérjefogyasztást egy napra levetítve: reggelire tojást, délben halat, este pedig szárnyast fogyasszunk. Vagy ha egészséges étrend piramis időd, módod vagy kedved a főzéshez akkor alkalommal fehérje-shake formájában is elfogyaszthatod a napi fehérjeszükségletedet.

Egészséges étrend piramis ilyen fehérje shake-eknél én azt szeretem, hogy pontosan látom, melyik aminosavból milyen mennyiséget fogyasztottam. Nyilván én is előnyben részesítek egy natúr csirkemellet brokkolival és répával, de az élet nem mindig hozza úgy, hogy ez megvalósítható.

Édes gyümölcsök A gyümölcsök fogyasztása egészséges. Ezt szerintem mindenki hallotta vagy olvasta már valahol.

Az édes gyümölcsök a magas gyümölcscukor avagy fruktóz tartalmuk miatt kerültek a piramis következő fokára, és nem mondjuk a zöldségekkel egy szintre. A vadon termő gyümölcsökben lényegesen kevesebb a gyümölcscukor, mint a termesztett növényekben.

Mivel az emberek többsége az édesebb gyümölcsöket részesíti előnyben, olyan fajtákat termesztenek illetve hoznak létre ilyen-olyan módszerekkel, melyek sok cukrot tartalmaznak. Hogy pontosan mi a baj a nagy mennyiségű gyümölcscukor fogyasztással, arról itt olvashatsz. Fogyasszunk tehát gyümölcsöket, de mértékkel és részesítsük előnyben a kevésbé édes fajtákat.

  • Fogyás masszázzsal
  • Hogy lehet könnyen és gyorsan fogyni
  • Zsír diéta

Lassan elérkezünk a piramis csúcsához. Még van két fok, de itt érdemes megjegyeznem, hogy ezeket akár el is lehet hagyni. Hogy miért? Az emberiség történelme legnagyobb része során a Homo Sapiens az itt látható piramis csúcsán lévő élelmiszereket nem is fogyasztotta! Magyarul: nincs rá szükség. Ez az időintervallum, amelyikről beszélek körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt kezdődött, és kb.

Nevezhetnék úgy is, hogy az emberiség fénykora - mármint ami az egészséges táplálkozást illeti.

Az egészséges táplálkozás alapjai – Mit és hányszor egyek egy nap, egy héten (3-6. oszt. korcsoport)

A mindennapos kemény fizikai munka, hosszan tartó aszály, éhezés és nélkülözés ellenére az emberek kitartottak és sok állatfajjal ellentétben még mindig itt vannak a földön. A teljesség kedvéért azért bemutatom a piramis csúcsán található két lépcsőfokot is, melyek nem véletlenül kerültek a két utolsó helyre.

Tejtermékek Mértékkel - keveset. Szüleinktől, nagyszüleinktől azt hallottuk, hogy tej és a tejtermékek milyen fontosak, feltétlenül fogyasszunk belőlük jó sokat, hiszen azok milyen egészségesek. A gond ezzel csupán annyi, hogy az emberek többsége nem is képes megbirkózni ezzel a feladattal, hiszen gyermekkorban egy idő után elveszítjük azt a képességet, hogy megemésszük a tejcukrot. Sokan nem is cukros diéta, hogy érzékenyek a tejben lévő cukorra vagy fehérjére.

Genetikailag úgy vagyunk kódolva, hogy csecsemőkorban létfontosságú az anyatej, felnőve azonban erre már nincsen szükség. Az pedig teljes abszurdumnak hangzik, hogy egy emlős felnőtt korban fogyassza el egy másik emlős tejét.

Annak a tejnek is megvan a funkciója, méghozzá az, hogy az az újszülött boci szépen cseperedjen. Őseink nem fogyasztottak tejet. Nekünk is nehezünkre esne manapság egy hatalmas vadon élő állatot puszta kézzel elfogni és megfejni A tejben található tápanyagok és vitaminok más élelmiszerekben is fellelhetőek, nem fogunk tehát hiányállapottól szenvedni, ha elhagyjuk a tejtermékeket, de ugyanakkor egészségesen étkezünk.

Ha két és fél millió évig működött, akkor ma is működni fog, miért változtatnánk ezen? Egészséges étrend piramis nem akar lemondani a sajtról, tejszínhabról vagy a reggeli kakaóról, annak azt ajánlom, hogy végeztessen el egy vértesztet, nézesse meg, hogy szervezete termel-e ellenanyagot ha tejterméket fogyaszt. Ha nem, akkor azon kisebbségben lévő szerencsés mutánsok közé tartozik, aki az evolúció során leegyszerűsítve hozzászoktak a tejfogyasztáshoz.

egészséges étrend piramis

Gabonák, szénhidrátok, édességek Inkább felejtsd el ezeket. A piramis csúcsán lévő gabona nemrég még a piramis közepén illetve alján helyezkedett el.

egészséges étrend piramis

Az évek során szépen lassan "vándorolt" felfelé, ahogy egyre több kutatás látott napvilágra. Mára már tudjuk, hogy a túlzott szénhidrátfogyasztás okozza korunk népbetegségeit elhízás, cukorbetegség és még sorolhatnáma glutén mely gabonáinkban található, búzában, rozsban stb. Itt csak annyit jegyeznék meg, hogy ma már nem olyan gabonából készítik a kenyeret mint vagy évvel ezelőtt.

Táplálkozási piramis | Sulinet Hírmagazin

A mai gabonák gluténtartalma a modern technikai beavatkozásoknak "köszönhetően" már sokszorosa egyes esetekben akár negyvenszerese!!

Nem véletlenül nő folyamatosan a gluténérzékenyek száma. A közhiedelemmel egészséges étrend piramis tehát nem kell a napot müzlivel vagy teljes kiőrlésű zsömlével kezdeni. A fehér, agyonfinomított lisztből készült kenyeret és süteményt gondolom meg sem kell említenem.

egészséges étrend piramis

Redukáljuk tehát a kenyér, édesség és általában a szénhidrát fogyasztást a lehető legminimálisabbra.

Lehet, hogy érdekel